1930 – idag

Vår historia

Svenska Fordonsbranschen har vuxit fram genom nästan ett sekel av organisering, samverkan och påverkansarbete. Från bildelsgrossisternas tidiga sammanslutning till dagens gemensamma organisation för både grossister och verkstäder har fokus varit detsamma: rättvisa villkor, fritt verkstadsval och en stark oberoende eftermarknad. Idag samlar vi cirka 2200 medlemmar och driver branschens frågor nationellt och inom EU.

1930

Rötterna

Sveriges Bildelsgrossisters Förening bildas som underavdelning till Stockholms Bilhandlarförening.

1960

Omorganisation

Sveriges Bildelsgrossisters Förening etableras som egen aktör.

2009

Verkstadsfokus

Behovet av en nationell organisation med fokus på verkstäder formuleras.

2012

Rättslig milstolpe

”Kia-fallet” i Marknadsdomstolen klargör att nybilsgarantier inte får villkoras av att service sker hos märkesverkstad. Domen fastställer principen om fritt verkstadsval för fordonsägare och stärker den oberoende eftermarknadens ställning.

2013

Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Organisationen grundas och etableras nationellt för att företräda verkstäder.

2013

Gruppundantaget (MVBER)

Efter en övergångsperiod gäller EU-förordning 461/2010 specifikt för eftermarknaden. Riktlinjerna bekräftar de oberoende aktörernas rätt till teknisk information och tillgång till reservdelar.

2017

Godkänd Bilverkstad

Branschstandarden rullas ut nationellt för kvalitetssäkring och återkommande tredjepartskontroller.

2018

Översyn av MVBER

EU-kommissionen inleder den formella översynen och moderniseringen inför nästa period.

2021

SERMI: svenska förberedelser

Nationella förberedelser och informationsinsatser påbörjas inför införandet av SERMI (Security Related Vehicle Repair and Maintenance Information). Svenska Fordonsbranschen är aktivt engagerad i arbetet med implementeringen.

2022

Mot samgående

Planerna konkretiseras för att förena Sveriges Bildelsgrossisters Förening och Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

2022

T4AA

Organisationen ansluter till Together for Access to Automotive data (T4AA).

2023

Svenska Fordonsbranschen bildas

Ett gemensamt kansli etableras i Stockholm, med ny styrelse och varumärkesplattform. Organisationen samlar nu både grossister och verkstäder under ett gemensamt paraply.

2023

Nya MVBER 2023–2028

EU förlänger gruppundantaget till 31 maj 2028 och uppdaterar riktlinjerna. För första gången inkluderas även bestämmelser om tillgång till fordonsdata för eftermarknaden.

1 okt 2023

SERMI införs i Sverige

Sverige blir först i EU att införa SERMI-systemet. Det innebär auktoriserad och spårbar åtkomst till säkerhetsrelaterad fordonsinformation – exempelvis vid arbeten på lås och stöldskydd. Svenska Fordonsbranschen har bidragit till informationsspridningen i Sverige.

2025 – idag

Svenska Fordonsbranschen samlar cirka 2200 medlemmar över hela landet. Organisationen fortsätter driva frågor om rättvisa villkor, tillgång till data och konkurrens på lika villkor för den oberoende eftermarknaden.