Påverkansarbete

Vi driver opinion och bevakar beslut som formar fordonsbranschens förutsättningar. Arbetet fokuserar på hållbarhet, kompetensförsörjning, beredskap och rättvisa villkor.

Våra fokusområden inom påverkansarbetet

Svenska Fordonsbranschen driver ett aktivt och långsiktigt påverkansarbete inom fyra prioriterade områden: rättvisa villkor, hållbarhet, kompetensförsörjning och beredskap. Vi bevakar lagstiftning, agerar i samhällsdebatten och för fram våra medlemmars intressen gentemot beslutsfattare i Sverige och i EU.

För varje område beskriver vi varför frågan är viktig, vad som är utmaningen, vad vi vill uppnå och vilka förändringar som krävs.

1. Rättvisa villkor på eftermarknaden

Vad handlar det om?
Vi verkar för att oberoende verkstäder, grossister och distributörer ska ha samma rätt till information, teknik och affärsmöjligheter som auktoriserade aktörer. Alla ska kunna konkurrera på lika villkor – det är avgörande för en fungerande marknad.

Varför är det viktigt?
Tillgång till fordonsdata, reservdelar och programvaror är nödvändig för att kunna utföra service och reparationer på moderna fordon. Om information begränsas snedvrids konkurrensen, konsumenternas valmöjligheter minskar och priserna pressas upp.

Vad är problemet idag?
Fordon blir allt mer digitala och uppkopplade. Samtidigt kontrollerar fordonstillverkare ofta åtkomsten till den data som krävs för felsökning, underhåll och reparation. Detta utestänger oberoende aktörer från delar av marknaden, trots att EU:s regler ska säkerställa öppenhet.

Vad vi tycker
Alla seriösa aktörer ska ha tillgång till nödvändig data och utrustning. Fordonstillverkare ska inte kunna begränsa konkurrens med hänvisning till teknik eller säkerhet. Konsumenten ska ha rätt att fritt välja verkstad

Detta behöver förändras

✔ Reglerna i EU:s typgodkännandeförordning måste efterlevas fullt ut

✔ Nationell tillsyn bör stärkas för att motverka otillåten inlåsning

✔ EU:s kommande Data Act måste implementeras så att konsumenträtten till data även gäller fordon

✔ Det måste finnas tydliga kontaktpunkter där företag kan få stöd vid hinder för datatillgång

2. Hållbarhet i hela kedjan

Vad handlar det om?
Fordonseftermarknaden spelar en nyckelroll i klimatomställningen. Genom reparation, återbruk och livstidsförlängning av fordon och reservdelar minskar branschens klimatavtryck – men detta erkänns sällan i politiken.

Varför är det viktigt?
En bil i Sverige rullar i genomsnitt 17 år. Om vi ska nå klimatmålen måste det befintliga fordonsbeståndet hanteras mer hållbart. Det kräver styrmedel som uppmuntrar till reparation istället för nyköp, och erkännande av eftermarknadens klimatnytta.

Vad är problemet idag?
Politikens fokus ligger på elektrifiering och nyproduktion. Eftermarknaden lämnas utanför i miljöregelverk, stödsystem och upphandlingskrav. Det saknas tydliga mått för hur mycket klimatpåverkan som faktiskt kan sparas genom att reparera.

Vad vi tycker
Reparation, återanvändning och återtillverkning måste ses som centrala delar i den cirkulära ekonomin. Våra medlemmar erbjuder konkreta klimatlösningar – de ska inte missgynnas av system som bara belönar nykonsumtion.

Detta behöver förändras

✔ Inkludera reparation och återbruk i miljöstyrmedel och klimatpolitik

✔ Utveckla verktyg för att mäta klimatnytta av eftermarknadsinsatser

✔ Ställ krav på reparerbarhet i offentlig upphandling

✔ Ge stöd till företag som återtillverkar delar eller bygger cirkulära affärsmodeller

3. Kompetensförsörjning och utbildning

Vad handlar det om?
Fordonsbranschen förändras snabbt – men utbildningssystemet hänger inte med. Bristen på rätt kompetens hotar branschens utveckling, särskilt inom ny teknik och elektrifiering.

Varför är det viktigt?
Utan tillgång till tekniker och specialister riskerar verkstäder att tappa konkurrenskraft. Samtidigt växer behovet av personal som kan hantera elfordon, digitala system och komplex felsökning.

Vad är problemet idag?
Få söker sig till fordonsutbildningar. Många utbildningar har svårt att fylla platser eller hålla tillräcklig kvalitet. Fortbildning för yrkesverksamma är bristfällig. Glesbygden drabbas särskilt hårt.

Vad vi tycker
Yrkesutbildning inom fordonsteknik behöver stärkas – både för ungdomar och vuxna. Branschen måste involveras mer i utbildningarnas utformning, och det ska vara lätt att ställa om eller vidareutbilda sig i yrket.

Detta behöver förändras

✔ Förstärk yrkesutbildningarna med uppdaterade läroplaner och kvalitetssäkring

✔ Inför branschråd och certifiering av fordonstekniska utbildningar

✔ Utveckla flexibla kurser och omställningsprogram för vuxna

✔ Gör det enklare för företag att ta emot praktikanter, lärlingar och omskolade

✔ Informera unga och studievägledare om branschens framtidsmöjligheter

4. Beredskap och robusthet

Vad handlar det om?
Fordonseftermarknaden är en kritisk samhällsfunktion. I kris eller krig måste service, underhåll och reservdelar fungera för att transporter och samhällsservice ska kunna upprätthållas.

Varför är det viktigt?
Sverige är sedan 2024 fullvärdig medlem i NATO och har ett värdlandsansvar. Det kräver fungerande transportinfrastruktur – där verkstäder och grossister spelar en avgörande roll. Branschen är avgörande för både totalförsvaret och det civila samhällets uthållighet.

Vad är problemet idag?
Branschens roll i krisberedskapen är otydlig. Många medlemsföretag vet inte vad som förväntas av dem, och det saknas samordning med myndigheter. Få har redundans, reservrutiner eller avtal på plats.

Vad vi tycker
Våra medlemmar måste involveras i beredskapsplaneringen. Fordonseftermarknaden behöver erkännas som samhällsviktig och få stöd att förbereda sig för olika scenarier – från avbrott i leveranser till väpnad konflikt.

Detta behöver förändras

✔ Inkludera branschen i nationella och regionala kris- och totalförsvarsplaner

✔ Ta fram vägledning, utbildning och checklistor för företag

✔ Skapa avtal för verkstäders roll i krislägen

✔ Stärk lagerhållning och redundans för kritiska komponenter

✔ Samordna med Försvarsmakten, MSB och näringslivet för att bygga robusta strukturer